Dowiadując się, czym jest protokół TCP, można przy okazji usłyszeć lub przeczytać, że jest on niezawodny (reliable). Można wtedy pomyśleć, że to jakiś rodzaj białej magii – zwłaszcza, gdy pomyślimy sobie, jakie przeszkody mogą spotkać przesyłany kawałek danych podczas podróży tysiącami kilometrów kabli (a ostatnio i bez nich). Zatory w transmisji, źle skonfigurowane routery, nagła zmiana topologii sieci, i tak dalej… Mimo to niektóre programistyczne interfejsy próbują nam wmówić, że odczyt i zapis danych “w sieci” jest w gruncie rzeczy niemal identyczny np. z dostępem do dysku. To pewnie też skutek “myślenia magicznego” na temat pojęcia niezawodności w kontekście TCP.
A w praktyce nie kryje się za nim żadna magia. Niezawodność TCP ma swoje granice i obsługuje dokładnie tyle możliwych sytuacji i zdarzeń losowych, ile zostało przewidzianych – jawnie lub nie – w specyfikacji tego protokołu. (Zawartej w RFC 793, jeśli kogokolwiek ona interesuje ;]). Analogicznie jest na przykład z dostępem do dysków wymiennych: stare wersje Windows potrafiły radośnie krzyknąć sławetnym bluescreenem, gdy użytkownik ośmielił się wyciągnąć dysk z napędu w trakcie pracy aplikacji, która z niego korzystała. Była to bowiem sytuacja nieprzewidziana na odpowiednio wysokiej warstwie systemu.
Jakie więc niespodziewane sytuacje i problemy dotyczące TCP należy przewidywać, jeśli piszemy programy sieciowe? Jest ich przynajmniej kilka:
Send
u nadawcy może przekładać się na równie dowolną liczbę wywołań Receive
w celu odebrania wysłanych informacji. Stąd wynika konieczność rozróżniania porcji danych we własnym zakresie, o czym pisałem jakiś czas temu.Wreszcie, połączenie TCP można też zakończyć grzecznie (wymianą pakietów z flagami: FIN, FIN/ACK i ACK), co powinno dać się wykryć przez sieciowy interfejs programistyczny. W praktyce bywają z tym problemy, a jako takie powiadamianie o rozłączeniu działa tym lepiej, im niższy poziom API jest używany. W miarę pewnie wygląda to na warstwie POSIX-owych gniazdek (w Windows zaimplementowanych jako biblioteka WinSock) oraz w ich bezpośrednim opakowaniu na platformie .NET (System.Net.Sockets.Socket
) lub w Javie (java.net.Socket
). Wraz ze wzrostem poziomu abstrakcji (jak chociażby w specjalizacjach “sieciowych” strumieni I/O) sprawa wygląda już nieco gorzej…
Z niezawodnością TCP nie ma co więc przesadzać. W szczególności nie powinniśmy oczekiwać, że zapewni nam ona ochronę przed wszystkimi wyjątkowymi sytuacjami, jakie mogą wydarzyć się podczas komunikacji sieciowej. O przynajmniej kilku musimy pomyśleć samodzielnie.
Adding comments is disabled.
Comments are disabled.