Dawno, dawno temu, kiedy łącza były wolne a przeglądarki prymitywne, reklamy na stronach WWW miały postać statycznych lub co najwyżej animowanych banerów. Mało kto używał technologii w rodzaju Flash czy ActiveX, wymagających niestandardowych pluginów instalowanych po stronie użytkownika. A jeżeli już się na to decydował, to reklamy wykorzystujące te rozwiązania różniły się od zwykłych głównie stroną estetyczną: jakością i płynnością animacji.
Chciałoby się powiedzieć: stare dobre czasy, bo dawno odeszły już one do przeszłości. Teraz ze świecą można szukać nieflashowych banerów, a na stronach często można spotkać normalne telewizyjne, streamowane spoty reklamowe. Nie byłoby w tym nic niestosownego – w końcu reklamy są nieodłączną częścią każdego medium, a wykorzystanie najnowszych technologii z pewnością zwiększa ich atrakcyjność, a przez to skuteczność.
I wszystko byłoby w porządku, gdyby ich twórcy znali pojęcie umiaru i taktu. Problemem jest bowiem nie to, że dzisiejsze reklamy sieciowe to już nie tylko animacje, ale i filmy z dźwiękiem i muzyką, a nawet interaktywne gry. Sęk w tym, że one bardzo często przeszkadzają, a wręcz uniemożliwiają zapoznanie się z właściwą treścią strony, na której się znajdują.
Dzisiaj na przykład natrafiłem na baner jednego z operatorów komórkowych, wokół którego latały różnokolorowe motylki. Z pewnością wyglądały one efektownie, lecz czy oznacza to, że ich chmara powinna przesuwać się nad czytany przeze mnie tekst? A tak właśnie było, co oczywiście uniemożliwiało przeczytanie czegokolwiek. Rój uspokoił się dopiero wtedy, gdy przewinąłem się z powrotem na początek strony, gdzie widniał baner.
Zazwyczaj jestem przeciwny wszelkim zakazom – zwłaszcza w delikatnym obszarze Internetu – ale tym razem uważam, że ktoś powinien się zająć tą sprawą. Ktoś – czyli na przykład Komisja Europejska, która ostatnio całkiem dobrze spisała się w zakresie obrony praw użytkowników komórek i klientów linii lotniczych. Pół miliarda obywateli UE, z którego większość korzysta z Internetu, na pewno nie miałoby jej za złe wprowadzenie regulacji ograniczających ekspansję uciążliwych reklam.
Nie uważam przy tym, by musiałyby być one szczególnie restrykcyjne. Zasadniczo wystarczyłyby tylko dwa punkty:
Oczywiście można mieć wątpliwości, czy takie prawo nie byłoby trudne do egzekwowania, a przez to martwe. Dotyczyłoby ono jednak głównie dużych portali, czyli zarejestrowanych i powszechnie przedsiębiorstw, na które bez problemu można w razie czego nałożyć kary finansowe.
A co z mniejszymi serwisami? Naturalnie należałoby uniknąć absurdów w rodzaju wlepiania wirtualnych mandatów autorom stron domowych. W ich przypadku karą byłby po prostu spadek liczby odwiedzających i pogorszenie reputacji – czyli mechanizm, który w Internecie działa od zawsze.
Od kilku lat nie widzialem zadnej wkurzajacej reklamy. AdBlock radzi sobie doskonale :)
A na powaznie. Nie bardzo wyobrazam sobie co moglaby Komisja Europejska na to poradzic. Imho to troche zbyt duza ingerencja w rynek. Dopoki mozna reklamy bez problemu zablokowac / usunac / nie wyswietlac to takie regulacje nie sa potrzebne.
Gdyby wszyscy blokowali reklamy filtrami przepuszczającymi najwyżej kilka ich procent, ich zamieszczanie przestałoby mieć sens. A jeżeli reklamy stają się coraz bardziej natarczywe, taka sytuacja jest coraz bardziej prawdopodobna. Z pewnością nie byłoby to dobre ani dla reklamodawców (spadek skuteczności), ani dla właścicieli stron na których są zamieszczane (spadek zysków).
Powinno się to zostawić rynkowi. Nachalne reklamy? AdBlock + FlashBlock i ich nie ma. Na tym polega kapitalizm. Po co ingerować w to tego smoka – KE?