CUDA ogłaszają

2007-12-22 11:59

Mijający rok (jak zresztą kilka poprzednich) to czas zwiększającej się wydajności układów graficznych. Obecnie są one już nieporównywalnie szybsze niż tradycyjne procesory w komputerach. Charakteryzują się jednak o wiele mniejszą uniwersalnością (wyspecjalizowaniem we współbieżnych obliczeniach na złożonych danych), co jest oczywiście całkiem zrozumiałe – w końcu głównym zadaniem układów GPU jest, jak sama nazwa wskazuje, efektywne przetwarzanie grafiki.
Mimo tego pojawiają się coraz śmielsze pomysły, by zaprząc karty graficzne także do innych zadań. Od kiedy funkcjonalność shaderów, jakie można na nich uruchamiać, stała się stosunkowo dużo, jest to zupełnie możliwe. Zastosowania tzw. GPGPU – czyli wykonywania ogólnych (niekoniecznie graficznych) obliczeń na GPU obejmują przetwarzanie dźwięku, analizę sygnałów (np. szybką tranformatę Fouriera), sieci neuronowe czy nawet operacje na bazach danych.

Logo technologii nVidia CUDATen trend zdaje się być wspomagany przez głównych graczy na rynku. I tak nVidia na początku roku przedstawiła technologię o wdzięcznej nazwie CUDA (Compute Unified Device Architecture). W skrócie jest to zestaw narzędzi, które umożliwiają programowanie układów graficznych (jak na razie tylko kart nVidii serii 8) w języku C. Obejmuje on kompilatory, debuggery i biblioteki matematyczne, które mają na celu wspomaganie tego procesu. Wszystko to wygląda całkiem obiecująco, zwłaszcza w programowaniu gier (wydaje się np. całkiem możliwe liczenie fizyki wielu małych obiektów w sposób współbieżny na GPU), chociaż na razie jest to raczej melodia przyszłości.
Jeszcze bardziej mgliście wygląda sprawa z przyszłą wersją DirectX, oznaczoną numerem 11. Pojawiła się plotka, że pojawi się w niej nowy (czwarty już) typ shadera, czyli compute shader. Miałby on służyć właśnie do takich ogólnych obliczeń na GPU w sposób ustalony całkowicie przez programistę. Widać więc, że jeśli producenci kart chcą dotrzymywać kroku w zgodności z wiodącym graficznym API, takie CUDA jak u nVidii będą wkrótce nie cudowne, ale zupełnie zwyczajne :)

Be Sociable, Share!
Be Sociable, Share!
Tags: , , ,
Author: Xion, posted under Programming »



Adding comments is disabled.

Comments are disabled.
 


© 2023 Karol Kuczmarski "Xion". Layout by Urszulka. Powered by WordPress with QuickLaTeX.com.