Odczytywanie tekstu z gwiazdek

2009-12-29 12:24

Pole tekstowe hasłaAplikacje wymagające podania od użytkownika jakichś haseł zwykle ukrywają ich znaki, zastępując je “gwiazdkami”, czyli np. znakami asterisk (*) lub dużymi kropkami. Dzięki temu lekko zwiększa się poziom bezpieczeństwa programu, gdyż osoba niepowołana nie może tak po prostu odczytać hasła, patrząc na ekran.
Niezbyt imponujące określenie ‘lekko’ jest tu jednak bardzo na miejscu, bo istnieje całe mnóstwo narzędzi, które potrafią takie “zagwiazdkowane” hasła bez trudu odczytać. W jaki sposób to robią?

Otóż pola tekstowe dla haseł często są po prostu zwykłymi editboksami. Różnicą jest to, że mają przy tym ustawioną specjalną flagę: styl ES_PASSWORD; sprawia ona, że zawartość pola jest wyświetlana w sposób zamaskowany. Zakładając, że znamy jego uchwyt (HWND) – pozyskany na przykład z pozycji myszy i funkcji WindowFromPoint – możemy ów styl po prostu wyłączyć:

  1. SetWindowLong (hEditBox, GWL_STYLE,
  2.     GetWindowLong(hEditBox, GWL_STYLE) & ~ES_PASSWORD);

a następnie ustawić jeszcze znak zastępczy (“gwiazdkę”) na \0:

  1. SendMessage (hEditBox, EM_SETPASSWORDCHAR, 0, 0);

Wtedy kontrolka powinna zacząć normalnie wyświetlać swoją zawartość bez zamaskowania, więc użytkownik będzie w stanie ją odczytać. Jeśli natomiast chcielibyśmy programowo się do niej dostać, trzeba wysłać do kontrolki komunikat WM_GETTEXT. (Funkcja GetWindowText nie zadziała, jeśli editbox jest w innym procesie – a w tym przypadku właśnie tak jest).

Czy można swój własny program zabezpieczyć przed takim “hackiem”? Oczywiście można – wystarczy nadpisać domyślny sposób obsługi wspomnianego wyżej komunikatu WM_GETTEXT, by nie zwracał on rzeczywistego tekstu zapisanego w polu tekstowym. Da się to zrobić przy pomocy techniki subclassingu, czyli podmiany procedury zdarzeniowej okna (tutaj: pola tekstowego). Trzeba tylko pamiętać, żeby zapewnić przy okazji jakiś sposób, żeby ten tekst jednak jakoś pobierać – np. poprzez zupełnie nową wiadomość:

  1. const DWORD WM_GETREALTEXT = WM_USER + 0x0177;

Najpewniejszą metodą jest aczkolwiek zupełne zrezygonowanie z przechowywania sensownej zawartości w samym editboksie i użycie do tego jakiegoś zewnętrznego bufora w postaci zmiennej. To jednak wymaga obsługi komunikatów związanych z całym procesem edycji, aby ten zewnętrzny bufor uaktualniać.

Istnieją oczywiście gotowe implementacje kontrolek, które działają właśnie w ten sposób. Czy warto ich używać? Sądzę, że niekoniecznie – z dwóch powodów.
Po pierwsze, pole tekstowe do wprowadzania hasła nie musi być wcale najwęższym gardłem bezpieczeństwa aplikacji. Niewiele przyjdzie z nawet najlepszego zabezpieczenia go, jeśli potem wpisane doń hasło jest np. przesyłane otwartym tekstem przez sieć lub zapisywane w pliku w postaci hasha MD5.
Po drugie, użytkownicy są generalnie przyzwyczajeni do jednokrotnego wpisywania haseł, które są następnie zapisywane między sesjami. Tak się dzieje chociażby na stronach WWW, gdzie w tym celu korzysta się z ciasteczek (cookies). Hasła więc bywają zapominane, lecz w sieci nie jest to wielkim problemem ze względu na powszechne mechanizmy przypominania. Tradycyjne aplikacje ich nie posiadają, więc istnienie jakieś metody pozwalającej użytkownikowi na odzyskanie z nich haseł (czyli użycie “odgwiazdkowujących” programów) nie jest wcale rzeczą złą.

A że przy okazji może to zrobić ktoś niepowołany? No cóż… Jeśli posiada on już dostęp do komputera ofiary oraz prawa administratora w jej systemie (bo to jest potrzebne, by wymienione wyżej triki działały), to jest wątpliwe, żeby poprzestał tylko na zabawie z gwiazdkami w editboksach ;-)

Be Sociable, Share!
Be Sociable, Share!
Tags: ,
Author: Xion, posted under Applications, Programming »


2 comments for post “Odczytywanie tekstu z gwiazdek”.
  1. w.:
    December 30th, 2009 o 12:05

    jest jeszcze CreateRemoteThread+LoadLibrary gdzie mając wlasny dll w innym procesie robimy co chcemy.

  2. Xion:
    December 30th, 2009 o 18:24

    Można jeszcze założyć odpowiedniego hooka na komunikaty. Sposobów jest sporo :)

Comments are disabled.
 


© 2023 Karol Kuczmarski "Xion". Layout by Urszulka. Powered by WordPress with QuickLaTeX.com.