Jako że rok zbliża się ku końcowi, w modzie są wszelkiego rodzaju podsumowania i retrospekcje. Wszędzie możemy więc przeczytać, co w mijającym roku było najważniejsze, najbardziej znaczące, najlepsze, najgorsze, najbardziej przykuwające uwagę, najnudniejsze i – przede wszystkim – najpopularniejsze. Trendy, jak wiadomo, zmieniają się błyskawicznie, lecz okazuje się, że można za nimi podążać przy pomocy… naszej ulubionej wyszukiwarki internetowej.
Istnieje bowiem coś takiego jak Google Trends. Ta mało wyeksponowana część Google pozwala nam na dostęp do historycznych danych na temat częstości występowania różnych zapytań, kierowanych do wyszukiwarki.
Historia ta sięga początku 2004 roku; jest więc dość obszerna i jej przeglądanie daje interesujące i często zaskakujące wyniki. Jest tak zwłaszcza wtedy, gdy wybierzemy kilka wyrażeń i wyświetlimy zmiany ich popularności na jednym wykresie. Oto garść przykładów:
Lecz zanim zechcemy pod ich wpływem zmienić używane przez siebie narzędzia, warto wiedzieć, że pierwsza dziesiątka najczęściej wpisywanych do Google fraz (według Zeitgeist 2007) to:
1. iphone
2. badoo
3. facebook
4. dailymotion
5. webkinz
6. youtube
7. ebuddy
8. second life
9. hi5
10. club penguin
Brakuje chyba tylko Paris Hilton, eh? ;P Widać w każdym razie, że nie powinno się traktować wyszukiwarkowych trendów jako wyroczni w żadnej sprawie :)
Ja z kolei kiedyś sprawdzałem inne trendy. Ciekawe wyniki daje jeśli wpisze się: piwo, wódka, szampan. Warto zauważyć, że piwo jest ogólnie popularne, ale w okolicy wakacji popularność wzrasta. Wódka i szampan szczególnie zyskują pod koniec roku. Fajne wyniki też dają frazy “Jan Paweł 2” i “Ojciec” – wyraźnie widać kiedy papież zmarł, potem widać pierwszą rocznicę i drugą rocznicę. Drastyczny spadek zainteresowania…
Ciekawe są jeszcze wyniki dla słów: biblia, ewangelia, Jezus. Tak jak zauważyłeś – Gwiazkda zwycięża.
Mi jeszcze spodobały się wyniki wyszukiwania po słowach takich jak: fizyka, matematyka itp. Widać drastyczny brak zainteresowania w okresie letnim… ciekawe dlaczego? :D
Xion: Zeitgeist to nie jest lista najczęściej wyszukiwanych fraz tylko “Fast Gainers”, czyli jakby frazy o największym wzroście w danym okresie? Można to sprawdzić zresztą tak:
http://google.com/trends?q=sex%2C+google%2C+iphone
Jak widać, iPhone nie ma szans ;-)
I co ciekawsze, “sex” też zostaje w tyle :)