Po kilku dniach niezbyt intensywnego zastanawiania się nad strukturą systemu GUI zdołałem wysmażyć coś, co można nazwać schematycznym modelem klas. Jest on wybitnie poglądowy i przedstawia się następująco:
Na pierwszy rzut oka może wydawać się nieco pokręcony, ale z odrobiną wysiłku można go odcyfrować :] To co jest w nim chyba najważniejsze, to dość wyraźny podział na część rysującą (lewa strona) i tę zawierającą kontrolki. Łączy je “most” złożony z głównej klasy systemu, nazwanej bardzo oryginalnie: System :) Taki podział zapewni między innymi prostsze rysowanie samych kontrolek, które będą renderowane przy pomocy takich poleceń jak: narysuj ramkę, narysuj wciśnięty przycisk, itp. To rozwiązanie zaczerpnąłem z Windows.Forms, gdzie jest zresztą ono posunięte o wiele dalej.
Lista kontrolek jest, jak widać, skromna i odpowiada tej, którą wcześniej ustaliłem jako minimalną. Oprócz abstrakcyjnej klasy dla wszystkich kontrolek wprowadziłem też osobną dla takich, które mogą zawierać i grupować inne kontrolki. Póki co jedynym obiektem tego rodzaju jest okno, ale GUI zna ich więcej: jak np. panel czy pole grupy (groupbox).
Całkiem fajne, myślę, że wykorzystam to sobie przy tworzeniu własnego GUI w DX.