Proste gesty dotykowe

2011-04-20 19:38

Urządzenia, w których jedyną lub główną metodą interakcji jest ekran dotykowy prezentują interesują wyzwanie w zakresie sterowania i interfejsu użytkownika. Naiwne w rozwiązania zwykle sprawdzają się słabo, czego przykładem może być wydzielenie części ekranu na przyciski kontrolne. Brak skoku oraz fizycznych krawędzi klawiszy sprawia, że stosunkowo łatwo tutaj o pomyłkę i niezamierzone wciśnięcie błędnego klawisza.
Dlatego też ta forma komunikacji użytkownika z urządzeniem wymaga nieco innego podejścia, które wykorzystuje jego mocne punkty i pozwala jakoś żyć z jego słabymi stronami. Można na przykład zauważyć, że palec użytkownika jeżdżący po ekranie (pozwolę sobie pominąć tutaj multitouch :)) przypomina pod wieloma względami kursor myszki i często można z powodzeniem traktować go jako taki. Podstawową różnicą jest brak wykrywalnego ruchu między miejscami interesującymi użytkownika, a co za tym idzie brak również zdarzeń typu hover (mouseover), służących często do wyświetlania podpowiedzi.


Jak się tapuje :) (Źródło)

Jest więc podobnie, ale inaczej :) Ponieważ nie mażemy palcem po ekranie przez cały czas, interakcja użytkownika z urządzeniem przebiega wyłącznie za pośrednictwem zamierzonych gestów. Częściowo przypominają one kliknięcia lub przeciąganie wykonywane jednoprzyciskową myszą, ale ich wachlarz jest nieco szerszy. Wśród nich mamy bowiem takie gesty jak:

  • Tap, czyli po polsku ‘tapnięcie’ ;-) Jest to krótkie naciśnięcie (albo wręcz puknięcie) ekranu. To najkrótszy i prawdopodobnie najprostszy gest (chociaż słyszałem też opinie wprost przeciwne), który służy standardowo do wyboru wskazanego elementu. W ten sposób uruchamia się aplikacje lub przechodzi do stron wskazywanych przez linki. Gest ten jest więc funkcjonalnym odpowiednikiem pojedynczego lub podwójnego kliknięcia w przypadku zwykłej myszki.
  • Long press, czyli dłuższe wciśnięcie. Polega ono na naciśnięciu ekranu i przytrzymaniu palca w jednym miejscu, zwykle około sekundę. Taki gest często daje dostęp do drugorzędnej akcji związanej z wciskanym elementem, a czasami po prostu otwiera menu zawierające większą liczbę opcji. Przybliżonym odpowiednikiem long pressa w przypadku myszki jest więc kliknięcie prawym przyciskiem.
  • Double tap, czyli podwójne tapnięcie. Oznacza to wykonanie dwóch tapów w krótkim odstępie czasu i przestrzeni (na ekranie). Chociaż wydaje się to podobne do dwukrotnego kliknięcia, analogia jest raczej błędna. Podwójny tap wykorzystywany więc bowiem stosunkowo rzadko i raczej tylko w dość specjalnych przypadkach. Jednym z powodów jest fakt, że obsługa tego gestu opóźniałaby każdy zwykły (pojedynczy) tap, gdyż użytkownik potrzebowałby okienka czasowego na “zdecydowanie się” na ewentualne drugie tapnięcie.
    Dlatego też często stosowaną strategią jest obsługa double tapu tylko w obrębie przestrzeni między interaktywnymi elementami. Wtedy gest ten służy do przełączania między widokiem zwykłym a przybliżonym/powiększonym – czyli po prostu do zoomowania.
  • Swipe lub fling, czyli przeciąganie. Podobnie jak w long pressie tu też wciskamy ekran na dłużej, ale tym razem przeciągamy palec w inne miejsce bez jego odrywania. Ten gest w rzeczywistości tysiąc razy prostszy niż nawet ten jednozdaniowy opis i niezwykle intuicyjny, więc używa się go w bardzo wielu miejscach. Obejmuje to: przechodzenie do następnego/poprzedniego elementu, przewijanie długich list, przeciąganie elementów w stylu drag & drop i pewnie jeszcze sporo innych zastosowań. Łatwo więc zauważyć, że odpowiednikiem dla zwykłej myszki może tu być zarówno standardowe przeciąganie z wciśniętym przyciskiem, jak i kręcenie rolką.

Jak widać, istnieją pewnie nieformalne standardy obsługi poszczególnych gestów w taki sposób, aby interfejs użytkownika był w miarę spójny. Zdaje mi się jednak, że ekrany dotykowe – mimo postulowanej intuicyjności – wciąż mogą niedoświadczonym użytkownikom wydawać się nieco zagadkowe w obsłudze. Spójna obsługa powyższych gestów w aplikacjach pomogłaby oczywiście w eliminacji tego problemu.

Tags: , ,
Author: Xion, posted under Applications, Programming »


2 comments for post “Proste gesty dotykowe”.
  1. gemGreg:
    April 20th, 2011 o 21:18

    jeszcze jest przeciągnięcie dwoma palcami w przeciwnych kierunkach używane do zoomowania

  2. *.:Czepan:.*:
    April 21st, 2011 o 0:30

    Niekoniecznie jest, bo jeśli urządzenie nie wspiera multitoucha to nic z tego. A jeśli już wspiera to jest dużo więcej gestów wykorzystujących tą cechę, niż tylko zoomowanie.

Comments are disabled.
 


© 2017 Karol Kuczmarski "Xion". Layout by Urszulka. Powered by WordPress with QuickLaTeX.com.