Python to już od dłuższego czasu bardzo popularny język do wszelakich zastosowań. Oprócz pisania w nim samodzielnych programów lub aplikacji webowych, jest on też często używany jako język skryptowy rozszerzający możliwości programów, czego chyba najbardziej znanym przykładem jest Blender. Istnieje więc duża szansa, że niezależnie od dziedziny IT, którą się zajmujemy, prędzej czy później przyjdzie nam zetknąć się z tym językiem.
W takim przypadku często dobrze jest wybiec przed szereg i zapoznać się z Pythonem już teraz, co by nie obudzić się potem w wielkim zaskoczeniu ;-) Na szczęście doświadczenie pracy z tym językiem należy raczej do przyjemnych, co oczywiście nie zmienia faktu, że dobrze jest co nieco o nim wiedzieć.
Dlatego też postanowiłem napisać krótką instrukcję paru kroków, które powinny pomóc wszystkim zainteresowanym w rozpoczęciu przygody z Pythonem. Chodzi tu przede wszystkim o przygotowanie
kompilatora interpretera, narzędzi pomocniczych oraz środowiska programistycznego. Nie jest to, na całe szczęście, bardzo trudne:
easy_install
, będący częścią pakietu setuptools. Pozwala on na łatwe instalowanie dodatkowych pakietów, trochę tak jak apt-get
na debianowych Linuksach. Jest to bardzo wygodne i skutkuje np. tym, że aplikacje napisane w Pythonie potrafią same rozwiązać swoje zależności podczas instalacji i ściągnąć pakiety wymagane do swojego działania.easy_install
) do zmiennej środowiskowej PATH
. Ułatwi to między innymi późniejszą konfigurację środowiska programistycznego.Co dalej? No cóż, to już zależy od tego, do czego chcemy Pythona używać. W celu znalezienie inspiracji możemy na przykład przeglądnąć posortowane tematycznie drzewko dostępnych pakietów i wybrać coś, co nas interesuje. Następnie możemy zainstalować nowe pakiety za pomocą programu easy_install
, podając po prostu nazwę paczki, lub ściągnąć je w postaci archiwum i uruchomić skrypt setup.py z parametrem install
.
A co zrobić w celu nauczenia się samego języka?… Jeżeli nie odpowiada nam studiowanie samej dokumentacji, możemy spróbować poszukać w sieci odpowiedniego tutorialu, takiego jak np. dostępna za darmo ksiażka Dive Into Python.
Tak, Python to naprawdę solidne narzędzie do wspierania się w GameDevie. Sam używam skryptów do tworzenia atlasów tekstur i fontów bitmapowych w GIMP-ie. Chociaż i bez GIMP-a można się obejść, istnieje PIL, całkiem wygodna w użyciu i solidna biblioteka do manipulowania grafiką – tylko w tym przypadku nie mamy tutaj oczywiście GUI, które w GIMP-ie jest praktycznie za darmo.
Drugą sprawą jest, że jest to język dość uniwersalny, istnieją implementacje na urządzenia przenośne (bez problemu odpalimy skrypty na telefonach z Symbianem) ale równie dobrze możemy stworzyć serwis internetowy wspierając się frameworkiem Django (gorąco polecam).
Python to kolejny “modny” język, który swoje lata świetności ma już chyba za sobą ;) Obecnie ludzie oszaleli na punkcie Ruby’ego. Co będzie za rok?
SirMike, zawsze wydawało mi się, że Ruby i Python są w równym stopniu popularne, a przynajmniej wśród “nowego” pokolenia web-programistów. Co do lat świetności wydaje mi się, że dopiero są przed nim.
Również zaczynam przygodę z Pythonen pod postacią IronPython. Jest to rewelacyjne dopełnienie .NET dla np. dynamicznie interpretowanego skryptu. Używam go do programowania questów w grze mmo.
Polecam wszystkim polskojęzyczne książki:
Ukąś Pythona oraz Zanurkuj w Pythonie.
Jeśli o IDE chodzi to polecam wypróbować PyCharm – świetne narzędzie, osobiście twierdzę że po tylu latach używania różnych IDE do pythona nareszcie trafiłem na coś porządnego w tym temacie.
(tak, wiem że płatne, ale naprawdę było warto)