Grzechy grafiki

2008-11-14 22:22

Karty graficzne mogą podołać renderowaniu coraz większej liczby wierzchołków, więc grafika w grach jest coraz bardziej szczegółowa – to oczywiste. Niezbyt oczywiste jest jednak to, czy jest ona faktycznie lepsza, bowiem nawet mając bardzo dobrze zrobione modele i tekstury niekoniecznie można złożyć je w przyzwoicie wyglądający świat.
Według mnie jest kilka głównych grzechów, jakie można przy tej okazji popełnić:


  • Model postaci ładny,
    ale co to za teren?

    Syndrom pustyni z drzewkami. Nazywam w ten sposób wrażenie, że na scenie obiekty niespecjalnie pasują do siebie. Przykładem czegoś takiego jest heightmapa pokryta niezbyt urozmaiconą teksturą (stąd ‘pustynia’), do której “przyklejone” są wyraźnie odcinające się drzewa. Taki teren jest jak najbardziej poprawny w demie silnika, ale w grze oczekiwalibyśmy trochę więcej urozmaicenia i trochę więcej spójności. Może jakieś trawy i krzaczki? ;)

  • Ocean w kałuży. Woda to okazja do wielu ciekawych efektów, z refleksami światła i odbiciami na czele. Jednak inaczej wygląda duży zbiornik wodny, a inaczej małe jeziorko. Dlaczego więc tak często widzimy oceany płaskie jak stół i stawy, w których wręcz szaleją sztormy? Czyżby tak trudno było dobrać wagi dla używanej w vertex shaderze funkcji sinus? :)

  • Uwaga na słońce! ;P

    Za dużo blooma. Odpowiednie efekty typu post-process to, oprócz upiększania sceny, także dobry sposób na to, by przyciągnąć uwagę do wybranych miejsc (w domyśle: tych lepiej zrobionych niż inne). Jeśli jednak przesadzi się z bloomem, lens-flare i innymi pseudorealistycznymi upiększaczami, to całość robi się mniej imponująca, a bardziej męcząca.

To na pewno nie wszystkie błędy, które dają się w miarę łatwo zauważyć. Wydaje mi się jednak, że te należą do jednych z łatwiejszych do popełnienia. W końcu skoro już napisaliśmy jakiś fajny shader, to warto go wcisnąć, gdzie się da, prawda? :) No cóż, nie zawsze jest to dobry kierunek postępowania…

Be Sociable, Share!
Be Sociable, Share!
Tags: , ,
Author: Xion, posted under Games, Thoughts »


5 comments for post “Grzechy grafiki”.
  1. Kos:
    November 14th, 2008 o 22:50

    Straciłem kiedyś sporo czasu na gierkę z pierwszego screena. Ciekawe, że te lasy zrobione z z rzadka posadzonych drzewek (była tam też trawa, afaicr) zrobiły na mnie dobre wrażenie – tworzyły taką fajną, ‘magiczną’ atmosferę ;)

  2. Netrix:
    November 14th, 2008 o 23:20

    Tak, często to widzę i nie da się na to patrzeć.

  3. 2mind:
    November 16th, 2008 o 0:01

    Xion, napisałeś to jakby grę pisała jedna osoba – a w większości przypadków to sprawa project managera albo szalonych grafików :P

  4. Xion:
    November 17th, 2008 o 0:54

    Wiem, że nie jest to zwykle zadanie jednej osoby. Ale to nie oznacza, że wszystkie osoby odpowiedzialne za jakość grafiki nie mogą – wszyscy razem i każda z osobna – postarać się, żeby takich kwiatków nie popełniać :)

  5. Shlizer:
    February 6th, 2009 o 0:03

    albo raczej, żeby więcej owych kwiatków właśnie było na mapie =p

Comments are disabled.
 


© 2023 Karol Kuczmarski "Xion". Layout by Urszulka. Powered by WordPress with QuickLaTeX.com.