Kolejność na liście inicjalizacynej

2008-11-07 10:40

Jak wiadomo, do konstruktorów w C++ możemy doczepić listy inicjalizacyjne, pozwalające nadawać początkowe wartości polom macierzystej klasy (i nie tylko zresztą). Związany jest z tym pewien pozornie zaskakujący fakt, dotyczący kolejności inicjalizacji tych pól:

  1. class Foo
  2. {
  3.     private: string a, b;
  4.     public: Foo() : b("b"), a("a") { }
  5. };

Są one zawsze ustawiane w porządku zgodnym z ich deklaracjami w klasie. Tak więc powyżej inicjalizowane będzie najpierw pole a, zaś potem b – mimo że w konstruktorze kolejność jest odwrotna. Oczywiście w takim prostym przypadku nie ma to znaczenia, ale jeśli między polami występują zależności, wtedy może to być przyczyną “dziwnych” błędów. Porządniejsze kompilatory ostrzegają na szczęście przed rozbieżnymi kolejnościami pól w klasie i na liście w konstruktorze.

Można naturalnie zapytać, dlaczego w ogóle jest to zorganizowane tak nieintuicyjnie. Pierwsza nasuwająca się odpowiedź – “bo to C++” – nie jest bynajmniej zadowalająca :) Tak naprawdę przyczyną jest to, iż konstruktorów może być naturalnie więcej niż jeden:

  1. public:
  2.     Foo() : b("b"), a("a") { }
  3.     Foo(const Foo& foo) : a(foo.a), b(foo.b) { }

i mogą mieć one różną kolejność pozycji na liście inicjalizacyjnej. Gdyby to ona liczyła się bardziej, wtedy różne obiekty tej samej klasy byłyby konstruowane na różne sposóby. Co gorsza, sposób tej konstrukcji (kolejność inicjalizacji pól) musiałby zostać gdzieś zapamiętany na czas życia obiektu, jako że jego pola powinny być później zniszczone w kolejności odwrotnej do konstrukcji – zgodnie z zasadami języka.
Krótko mówiąc, zastosowanie “intuicyjnego” podejścia skutkowałoby nie tylko znacznie większymi niejasnościami, ale i dodatkowymi kłopotami zarówno dla programisty, jak i kompilatora.

Tags: , ,
Author: Xion, posted under Programming »



Adding comments is disabled.

Comments are disabled.
 


© 2017 Karol Kuczmarski "Xion". Layout by Urszulka. Powered by WordPress with QuickLaTeX.com.