Statyczne składowe i takież konstruktory

2008-06-04 23:30

Wiadomo, że konstruktor to specjalna metoda, która jest wywoływana przy tworzeniu nowego obiektu i ma za zadanie go zainicjalizować. Okazuje się, że w innej wersji “konstruktor” (albo coś, co go przypomina) może służyć do inicjalizacji nie obiektu, lecz samej klasy. A co takiego ma klasa, że należy czasem zadbać o jej prawidłową inicjalizację? Ano chociażby składowe statyczne – wspólne dla wszystkich obiektów.
W C# możemy sobie zdefiniować statyczny konstruktor, który może się tym zająć – jak również (niemal) czymkolwiek innym. Taki konstruktor, podobnie jak zwykły ma postać metody o tej samej co klasa nazwie, lecz jest opatrzony modyfikatorem static. Zostaje on wywołany przed stworzeniem pierwszego obiektu klasy lub próbą dostępu do jakiejkolwiek składowej statycznej. Całkiem praktyczne, prawda?
Coś podobnego ma również Java, a zwie się to oryginalnie ‘statycznym inicjalizatorem’. W odróżnieniu od wariantu z C#, inicjalizator ten jest wywoływany wcześniej – już w momencie załadowania klasy przez maszynę wirtualną. Właściwie jednak nie ma to wielkiego znaczenia, bo efekt jest analogiczny: jeśli ów inicjalizator ma zrobić coś przed pierwszym użyciem klasy, na pewno zostanie to zrobione. Jego kod pisze się w definicji klasy, w bloku otoczonym nawiasami klamrowymi i opatrzonym – a jakże – słówkiem static.

A jak pod tym względem wypada C++? No cóż, jak zwykle blado :) Kruczkiem standardu jest fakt, że wszelkie składowe statyczne klas mają niezdefiniowaną kolejność inicjalizacji, jeśli są przypisane do odrębnych modułów (plików .cpp). Jeśli więc takie składowe zależą od siebie, to wynikiem mogą być tylko kłopoty.
Poradzić na to można dwojako – zależnie od tego, którą zaletę statycznych konstruktorów chcemy wykorzystać. Jeżeli na przykład chcemy, aby jakaś zmienna statyczna lub globalna była zainicjowana niezależnie od tego, gdzie i kiedy chcemy ją użyć, najlepiej uczynić ją lokalną statyczną zmienną w funkcji:

  1. Foo& GetFoo() { static Foo foo; return foo; }

Jeśli z kolei musimy mieć pewność, że przed stworzeniem obiektu naszej klasy zostaną wykonane jakieś dodatkowe czynności, to możemy to częściowo osiągnąć za pomocą statycznej flagi:

  1. class Foo
  2. {
  3.     public:
  4.         Foo()
  5.         {
  6.             if (!ms_bInitialized)
  7.             {
  8.                   // (czynności konieczne przed użyciem klasy)
  9.                   ms_bInitialized = true;
  10.             }
  11.         }
  12. };
  13. Foo::ms_bInitialized = false;

Niezależnie jednak od tego, co jest nam akurat potrzebne, nie powinniśmy nigdy zapominać o rozważeniu zależności między składowymi statycznymi klas i/lub zmiennymi globalnymi w naszym kodzie, jeśli chcemy uniknąć niezdefiniowanego zachowania. Bo wtedy po prostu wszystko się zdarzyć może :]

Tags: , , , ,
Author: Xion, posted under Programming »


3 comments for post “Statyczne składowe i takież konstruktory”.
  1. Ciekawski:
    August 28th, 2012 o 19:05

    Skoro w C# statyczny konstruktor inicjalizuje statyczne elementy klasy, to czy deklarując owe elementy nie można ich od razu zainicjalizować i skrócić kod? np.:

    class Klasa{
    public static liczba = 5, suma = 1, licznik =0;

    }

    Zamiast:

    class Klasa{
    public static liczba, suma, licznik;
    static Klasa(){ liczba = suma = licznik = 0; }
    }

    Hm?

  2. Ciekawski:
    August 28th, 2012 o 19:06

    public static liczba = 0, suma = 0, licznik = 0; // miało być tak xD

  3. Bris:
    July 4th, 2013 o 12:10

    O ile mi wiadomo nie inicjalizuje się zmiennych statycznech ( poza const static) w obrębie klasy, za to odopowiedzialne sa konstruktory statyczne. Inny sposob to oczywiscie inicjalizacja w zakresie globalnym

Comments are disabled.
 


© 2019 Karol Kuczmarski "Xion". Layout by Urszulka. Powered by WordPress with QuickLaTeX.com.