Dawno, dawno temu miałem dość oryginalny pomysł na program użytkowy. Miała to być (o wiele) lepsza wersja konsoli Windows, której wyższość miała się objawiać w wyglądzie oraz możliwościach; pewne inspiracje czerpałem tutaj z terminali linuksowych oraz basha (nie, nie chodzi tu o serwis z cytatami z IRC-a ;P). Jak większość “genialnych” pomysłów, także i ten nie doczekał się realizacji. Przyczyną było to, iż nie za bardzo wówczas wiedziałem, jak można zapewnić, aby aplikacje konsolowe funkcjonowały w ramach projektowanego terminala tak, jak to robią w domyślnym oknie konsoli w Windows. Większość problemu rozbijała się o to, jak pobierać dane przez ów program produkowane i jak przekazywać do niego te wpisywane przez użytkownika.
Konsolka mała i ciasna, ale własna
Jako że było to bardzo dawno temu, nie znałem wtedy jeszcze takich terminów jak ‘standardowe wejście/wyjście’, ‘proces potomny’ czy ‘pipe‘, które byłyby tutaj bardzo pomocne. Dowiedziałem się o nich więcej dopiero znacznie później, przy czym wiedza ta w większości odnosiła się do systemu zgoła innego niż Windows :)
Pomyślałem jednak, że do problemu można by wrócić – zwłaszcza, że pytanie o to, jak uruchomić program z przekierowanym wejściem i wyjściem, pojawia się stosunkowo często. Okazało się, że nie jest to specjalnie trudne i sprowadza się właściwie do trzech kroków – z których tylko pierwszy może być nieco zakręcony. Cała procedura (w Windows) może wyglądać na przykład tak:
CreatePipe
), które posłużą nam do odbierania wyjścia od i dostarczania wejścia do procesu potomnego. Należy przy tym zwrócić uwagę na dwie rzeczy:
SECURITY_ATTRIBUTES
(tak, tej którą w 95% przypadków się ignoruje) i przekazując ją do funkcji tworzącej pipe.CreateProcess
). Musimy mu podać właściwe końce rurek w strukturze STARTUPINFO
oraz poinstruować Windows, by były one wykorzystywane (flaga STARTF_USESTDHANDLES
). Ponadto musimy wskazać, że chcemy dziedziczyć uchwyty i że utworzony proces konsolowy nie powinien pokazywać okienka (CREATE_NO_WINDOW
) – to już przekazujemy w parametrach CreateProcess
.WaitForMultipleObjects
. Natomiast organizacja wejścia zależy już od naszej aplikacji. Warto pamiętać, że w standardowej konsoli jest ono buforowane wierszami, zatem i my powinniśmy wysyłać coś do procesu potomnego dopiero wtedy, gdy zbierzemy całą linijkę danych wejściowych.Łatwe, prawda? ;-) W innych systemach operacyjnych robi się to minimalnie inaczej (pipe
, fork
, dup2
, …), ale ogólna idea jest podobna. Jak widać, kilkoma małymi rurkami można zdziałać całkiem sporo :]