xion.log » Techdema: za i przeciw

Techdema: za i przeciw

2007-09-22 13:49

Zakończyłem ostatnio pewien etap w tworzeniu silnika, czyli prace nad własnym systemem graficznego interfejsu. Taka okazja jest dość dobra dla wykorzystania napisanego już kodu i złożenia z niego tzw. techdema.
Takie demo nie jest naturalnie tym samym co wersja demonstracyjna gry (na przykład dlatego, że chwilowo żadnej gry nie piszę :)) czy demo scenowe. Jego celem jest prezentacja aktualnych możliwości silnika lub jakiegoś fragmentu jego funkcjonalności.

Czy jest sens pisania takich dem? Jak zwykle można podać przynajmniej kilka argumentów przemawiających tak za, jak i przeciwko. In plus możemy zaliczyć techdemom, że:

  • pozwalają sprawdzić napisany kod poprzez użycie go w rzeczywistej aplikacji
  • można dzięki nim przekonać się, czy interfejs danego modułu czy silnika w ogóle odpowiada naszym oczekiwaniom – czyli czy jest wygodny, elastyczny, itp.
  • pisząc je, jest się potem czym pochwalić :)

Tyle zalet. Są też jednak argumenty drugiej strony, iż:

  • jeżeli kod jest systematycznie i na bieżąco testowany, napisanie dema nie pomaga za bardzo w wykryciu w nim ewentualnych nowych błędów
  • powstały program (czyli demo) jest zazwyczaj bezużyteczny z praktycznego punktu widzenia zarówno dla “użytkownika” (który może sobie co najwyżej pochodzić po trójwymiarowym terenie, poklikać tu i tam, czasem próbować ustawiać różne parametry), jak i programisty – zwłaszcza jeśli demko ma tylko ładnie wyglądać, a nie np. testować wydajność

A dodatkowo tworzenie dem, publikowanie screenów i tym podobne działania są przejawem tej silnikologii, do której, szczerze mówiąc, nie jestem jeszcze tak do końca przekonany :) Ale to już temat na inną okazję.
W każdym razie dopóki nie zajmę się na poważnie grafiką 3D i dopóki nie będzie w tej dziedzinie widać jakichś efektów, nie mam chyba za bardzo się czym chwalić ;P

Tags: ,
Author: Xion, posted under Thoughts »


4 comments for post “Techdema: za i przeciw”.
  1. Reg:
    September 22nd, 2007 o 20:20

    E tam, zrobiłbyś demo a nie tak :P

    Dla mnie jedynym argumentem przeciwko techdemom jest to, że trzeba je napisać, co samo w sobie jest dużym i czasochłonnym przedsięwzięciem.

  2. SirMike:
    September 23rd, 2007 o 11:31

    Dla mnie pisanie dema czy w ogole silnika dla samej idei jest bez sensu. Bardziej doceniam proste, ukonczone gierki (typu Crimsonland) niz silnik, ktory umiera smiercia naturalna.

  3. spaxio:
    September 23rd, 2007 o 17:27

    Oj tak, a najlepsze sa kody tych demek – ‘byle dzialalo’ :)

  4. dx0ne:
    September 24th, 2007 o 15:47

    zawsze można napisać tdemo w ciekawszej postacie np minigierki czy czegoś w stylu dema scenowego

Comments are disabled.
 


© 2018 Karol Kuczmarski "Xion". Layout by Urszulka. Powered by WordPress with QuickLaTeX.com.