Uciążliwe reklamy

2007-08-13 10:08

Dawno, dawno temu, kiedy łącza były wolne a przeglądarki prymitywne, reklamy na stronach WWW miały postać statycznych lub co najwyżej animowanych banerów. Mało kto używał technologii w rodzaju Flash czy ActiveX, wymagających niestandardowych pluginów instalowanych po stronie użytkownika. A jeżeli już się na to decydował, to reklamy wykorzystujące te rozwiązania różniły się od zwykłych głównie stroną estetyczną: jakością i płynnością animacji.

Chciałoby się powiedzieć: stare dobre czasy, bo dawno odeszły już one do przeszłości. Teraz ze świecą można szukać nieflashowych banerów, a na stronach często można spotkać normalne telewizyjne, streamowane spoty reklamowe. Nie byłoby w tym nic niestosownego – w końcu reklamy są nieodłączną częścią każdego medium, a wykorzystanie najnowszych technologii z pewnością zwiększa ich atrakcyjność, a przez to skuteczność.

I wszystko byłoby w porządku, gdyby ich twórcy znali pojęcie umiaru i taktu. Problemem jest bowiem nie to, że dzisiejsze reklamy sieciowe to już nie tylko animacje, ale i filmy z dźwiękiem i muzyką, a nawet interaktywne gry. Sęk w tym, że one bardzo często przeszkadzają, a wręcz uniemożliwiają zapoznanie się z właściwą treścią strony, na której się znajdują.
Dzisiaj na przykład natrafiłem na baner jednego z operatorów komórkowych, wokół którego latały różnokolorowe motylki. Z pewnością wyglądały one efektownie, lecz czy oznacza to, że ich chmara powinna przesuwać się nad czytany przeze mnie tekst? A tak właśnie było, co oczywiście uniemożliwiało przeczytanie czegokolwiek. Rój uspokoił się dopiero wtedy, gdy przewinąłem się z powrotem na początek strony, gdzie widniał baner.

Zazwyczaj jestem przeciwny wszelkim zakazom – zwłaszcza w delikatnym obszarze Internetu – ale tym razem uważam, że ktoś powinien się zająć tą sprawą. Ktoś – czyli na przykład Komisja Europejska, która ostatnio całkiem dobrze spisała się w zakresie obrony praw użytkowników komórek i klientów linii lotniczych. Pół miliarda obywateli UE, z którego większość korzysta z Internetu, na pewno nie miałoby jej za złe wprowadzenie regulacji ograniczających ekspansję uciążliwych reklam.
Nie uważam przy tym, by musiałyby być one szczególnie restrykcyjne. Zasadniczo wystarczyłyby tylko dwa punkty:

  • Reklamy wyświetlane w obrębie strony nie powinny wyświetlać się poza przeznaczonym na nie (w kodzie strony) prostokątem. Wszelkie “wychodzące” banery czy te nieszczęsne motylki powinny być zakazane.
  • Reklamy wyskakujące (popupy i popundery) powinny mieć zawsze widoczny, duży i kontrastowy przycisk X w prawym górnym rogu, przy pomocy którego można zawsze zamknąć reklamę.

Oczywiście można mieć wątpliwości, czy takie prawo nie byłoby trudne do egzekwowania, a przez to martwe. Dotyczyłoby ono jednak głównie dużych portali, czyli zarejestrowanych i powszechnie przedsiębiorstw, na które bez problemu można w razie czego nałożyć kary finansowe.
A co z mniejszymi serwisami? Naturalnie należałoby uniknąć absurdów w rodzaju wlepiania wirtualnych mandatów autorom stron domowych. W ich przypadku karą byłby po prostu spadek liczby odwiedzających i pogorszenie reputacji – czyli mechanizm, który w Internecie działa od zawsze.

Tags: ,
Author: Xion, posted under Internet, Thoughts »


3 comments for post “Uciążliwe reklamy”.
  1. SirMike:
    August 13th, 2007 o 17:34

    Od kilku lat nie widzialem zadnej wkurzajacej reklamy. AdBlock radzi sobie doskonale :)

    A na powaznie. Nie bardzo wyobrazam sobie co moglaby Komisja Europejska na to poradzic. Imho to troche zbyt duza ingerencja w rynek. Dopoki mozna reklamy bez problemu zablokowac / usunac / nie wyswietlac to takie regulacje nie sa potrzebne.

  2. Xion:
    August 14th, 2007 o 14:51

    Gdyby wszyscy blokowali reklamy filtrami przepuszczającymi najwyżej kilka ich procent, ich zamieszczanie przestałoby mieć sens. A jeżeli reklamy stają się coraz bardziej natarczywe, taka sytuacja jest coraz bardziej prawdopodobna. Z pewnością nie byłoby to dobre ani dla reklamodawców (spadek skuteczności), ani dla właścicieli stron na których są zamieszczane (spadek zysków).

  3. Queight:
    August 17th, 2007 o 21:12

    Powinno się to zostawić rynkowi. Nachalne reklamy? AdBlock + FlashBlock i ich nie ma. Na tym polega kapitalizm. Po co ingerować w to tego smoka – KE?

Comments are disabled.
 


© 2019 Karol Kuczmarski "Xion". Layout by Urszulka. Powered by WordPress with QuickLaTeX.com.